salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Tuesday, October 29, 2013

Assalamualaikum semua,

Lama sudah saya tak berkecimpung dalam penulisan blog ni. Last entry sebelum saya bersalin hari tu, hujung bln 6. Dan sekarang baby saya dh umur 4 bulan. Alhamdulillah..

Entry yg last hari2 saya post pasal teknik mudah bersalin kan..So, alhamdulillah saya dapat praktikkan waktu saya  nak  bersalin hari tu. Memang membantu jugak rasanya, sebab saya dh bleeding dari bgn pagi tu, then check dah buka jln cm..Tapi until ptg xde pertambahan saiz bukaan, hingga saya try macam2 teknik yg saya dah baca sebelum ni. Kol 6.30ptg mcm tu saya dh sakit yg kaw2 punye (huhu..sakit ooo..) then dlm 7.15 baby saya Muqry Firash selamat dilahirkan.

Antara tips yg saya buat:

1. Mandi..hot shower..(warm la actually)...konon2 nk bg kite more relaks and calm kan.
2. Makan n minum milo (utk jadi kuat cm iklan Milo tu)...act nk bagi energy sebenarnye..rasa2nye saya sempat telan nasi beriani lg sblm beranak tu..hihi
3. Bile bukaan xbertambah cm nye..so saya try eksais sket..bertinggung la, jalan itik la, turun naik tangga la..so 3 kaedah ni saya ulang dan ulang dan ulang..Menonggeng pn saya buat jgk..huhu
4. Bile penat, saya baring mengiring sebelah kiri,  org kata nk bantu mudahkan laluan jgk baby nk kluar..
5. Sambil2 tu psg mp3 Quran, yg mana saya igt saya baca skali n amalkan doa2 harian yg biasa saya amalkan dgn harapan Allah mudahkan sgl urusan.
6. Yang paling penting hasben saya setia kt tepi saya tiap saat especially time2 contraction tu dtg. Allahuakbar. Tangan hasben jadi mangsa tiap kali contraction datang..wakaka..sori babah.
7. Saya jugak bwk support pillow kesayangan saya ke dlm labor room sampai nurse pn kagum ngan bantal saya tu..picture nnt saya letak eh..xde plak hari ni..Bantal ni mmg sgt membantu dari mule pregnant sampaila skrg..

Ok la, nanti saya letak gmbr2 ye. cukupla hari ni..da...

No comments:

Post a Comment