Seseorang wanita itu tidak semestinya perlu hamil terlebih dahulu jika berkeinginan untuk menyusukan bayi. Ini adalah pandangan Jumhur Fuqaha yang tidak mensyaratkan seseorang wanita itu mesti hamil dahulu sebelum boleh menyusukan anak seperti mana pandangan Mazhab Hambali, Syafie dan Hanafi yang menyatakan bahawa seseorang perempuan yang hendak menyusukan seorang anak, tidak disyaratkan mempunyai suami yang menyetubuhinya.
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa menggunakan ubat atau suntikan untuk merangsang pengeluaran susu badan adalah HARUS dengan syarat seorang wanita itu sudah mencapai umur baligh, sama ada telah berkahwin atau sebaliknya dan ubat atau hormon yang digunakan untuk merangsang pengeluaran susu itu tidak mengandungi sebarang unsur najis atau mudarat.
Menurut Jumhur Fuqaha, terdapat dua kaedah penyusuan bagi menjadikan bayi tersebut mahram dengan susuan:
1. Penyusuan secara langsung daripada payudara.
2. Penyusuan secara tidak langsung seperti menggunakan tiub, botol susu dan sebagainya.
Kepada wanita yang menggunakan alat sookongan atau bantuan sebagai kaedah menyusukan bayi, Muzakarah memutuskan bahawa bayi tersebut SAH sebagai anak susuan apabila cukup syarat-syarat penyusuan yang ditetapkan oleh syarak iaitu:
1. Bilangan susuan hendaklah dengan lima kali penyusuan.
2. Susu yang dihisap mestilah sampai ke perut bayi.
3. Umur bayi tidak melebihi 2 tahun mengikut perkiraan bulan Qamariah.
Menurut Muzakarah, hujah thabitan ialah kerana susu ibu tersebut menjadi makanan asasi kepada bayi yang menumbuhkan daging dan memanjangkan tulang, sama seperti bayi yang menyusu secara terus dari payudara.
Tetapi, sekiranya kaedah yang dilakukan adalah dengan cara menyuntik susu melalui qubuk atau dubur, menitik susu ke dalam mata, telinga atau di tempat luka tubuh badan, maka bayi tersebut tidak sah sebagai anak susuan.
Muzakarah juga memutuskan bahawa seseorang wanita beragama Islam tidak dilarang menyusukan bayi bukan Islam dan begitu juga seorang bayi beragama Islam boleh menyusu kepada wanita bukan Islam kerana tidak ada nas syarak yang melarangnya.
" Penyusuan tersebut tidak memberi pengaruh kepada akidah dan agama bayi yang disusukan itu walaupun berbeza dari segi pemakanan si ibu," jelas Setiausaha Jawatankuasa Fatwa, Datuk Othman Mustapha.
Bagi seorang lelaki yang mengahwini wanita yang menyusukan anak angkat dan bayi tersebut telah sah menjadi anak susuan, maka Muzakarah memutuskan bahawa lelaki tersebut adalah menjadi mahram kepada anak susuan itu.
Inilah salah satu daripada bukti bahawa Islam itu adalah agama yang mudah dan indah. Oleh itu kepada wanita yang mahu mengambil anak angkat, janganlah bimbanglagi. Susuilah bayi itu.
No comments:
Post a Comment