salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Tuesday, March 1, 2011

Bengkak Susu??

Salam,

Lama sudah tidak mengupdate blog, sori la..bukannye busy apa pun, tapi diri sendiri yang xsihat. nak bangun pun x larat, rs cm nk collapse je..
So, hari ni saya rs dh ok sket..so, nk share sket tentang artikel nie..di mana gejala ni saya selalu alami dulu2 dan sehari dua nie sebab badan saya yang xbrp nk sihat, so sy reducekn pumping session. so, macam ni lah jadinye..

Tentang apa? ok, mari kite story tentang breast yang bengkak atau penuh..Apa yang perlu kita buat bile dh jadi mcm nie..

Sumber: http://sweetstory.yuitsumuni.com
Adakah apabila payudara bengkak/penuh.berat menandakan kita banyak susu??

ELAKKAN membiarkan payudara bengkak/berat tanpa dikosongkan…Ini kerana penghasilan susu ibu adalah berdasarkan prinsip 'ON DEMAND', di mana jika ada permintaan adalah penghasilannya. Lagi tinggi permintaan, lagi banyaklah hasilnya..Ingat tu..Bukannye lagi tinggi permintaan, lagi kurang susu yang tinggal..Itu adalah fakta yang salah sama sekali.

Kenapa payudara bengkak/berat/penuh?? Adakah kerana susu tidak ‘dikeluarkan’ sepenuhnya? Dan mengapa perlu kita keluarkan susu??

Ini adalah kerana bagi memastikan adanya rangsangan dan ada berlakunya penyampaian isyarat SUSU DIPERLUKAN…Jadi maknanya bila dah ada signal tu, kite kenalah cepat buat sesi perahan atau direct breastfeed pada baby.

Jika kita asyik biarkan breast bengkak dan baru nak memerah, kita mungkin akan mengalami masalah

1. kekurangan susu

2. jangkitan payudara

3. saluran susu tersumbat dan sebagainya


Apabila payudara dibiarkan bengkak satu isyarat akan dihantar ke otak menyatakan susu sudah TIDAk diperlukan…dan isyarat untuk menghentikan penghasilan susu…OH TIDAK..Jangan biarkan keadaan itu berlaku. Mungkin ada sesetengah daripada anda yang berasa malas bangun di tengah malam, hanya mengharapkan baby direct feeding sahaja. Tetapi, jika sekiranya masih berasa bengkak, maka anda haruslah buat pumping session.Perjalan penyusuan ni memang memerlukan pengorbanan daripada ibu untuk bangun ditengah2 malam untuk buat perahan. Jangan malas rakan2 sekalian.

Jika ingin meneruskan penyusuan sehingga 2 tahun dan lebih, kerapkan merangsang…direct feeding atau memerah…Memang itu perkara WAJIB yang anda perlu lakukan untuk memastikan misi kita berjaya. Ingat! Tidak ada jalan mudah.

Jadi, renung2kanlah..di mana anda meletakkan diri anda untuk memastikan cita-cita untuk memastikan anak anda mendapat susu yang secukupnya daripada anda akan berjaya. Semuanya terletak di tangan kita.

Sekian.

No comments:

Post a Comment