salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Thursday, September 8, 2011

Menyusukan Anak Angkat

Ikuti pengalaman seorang ibu tentang pengalamannya menyusukan anak angkat..Betapa kagumnya saya apabila membacanya..

Sumber : Sarakids

Lagi cerita tentang pengalaman seorang ibu angkat yang berjaya menyusukan anak angkatnya.
Saya pernah bertemu 4 mata dgn ibu ini and i can tell, she’s a strong lady. Dan saya sangat mengagumi kegigihannya!



Saya minta fizah email saya dan ceritakan serba sedikit pengalaman dan cabaran beliau dalam menyusukan anak angkat serta mencetuskan laktasi. Yang menariknya, anaknya tidak langsung menggunakan botol susu, malah menyusu secara terus dari payudara mamanya menggunakan SNS. Bayangkan, setiap kali menyusu fizah harus memasang alat SNS.. Memang beliau ibu yang gigih!
Ikuti email dari fizah tentang pengalamannya.

Salam, Farah…
as promised, saya nak share pengalaman saya menyusukan anak angkat menggunakan Medela SNS.
anak angkat saya (aqeelah) telah menyusu menggunakan SNS sejak lahir lagi. 6 bulan sebelum aqeelah lahir, saya telah melakukan banyak research tentang penyusuan anak angkat. saya mula mendapatkan khidmat lactation counselor dan mengumpul seberapa banyak artikel tentang adoptive breastfeeding.

3 bulan sebelum aqeelah lahir, saya mula mengambil pil hormon dan domperidone. saya juga mula menggunakan breastpump yang disewa (Medela Lactina double electric pump) setiap hari bagi menggalakkan penghasilan susu. beberapa minggu pertama memang mencabar kerana rutin pengambilan ubat dan jadual mengepam memerlukan komitmen, kesabaran serta keazaman yang tinggi. titisan susu yg pertama terhasil dalam 1 bulan..Alhamdulillah…pada masa itu, saya merasa teramat gembira dan terharu kerana berjaya menghasilkan susu walaupun tidak pernah mengandung atau melahirkan anak. saya juga mengamalkan makanan & minuman yang boleh membantu pengeluaran susu seperti oatmeal dan halba (fenugreek).

Saya mula menyusukan aqeelah sebaik saja dia lahir pada october 2008. oleh kerana susu saya tidak banyak sepertimana ibu yang melahirkan anak, saya menggunakan SNS setiap kali waktu menyusu bagi memastikan aqeelah mendapat susu secukupnya. saya juga sering mengamalkan ‘direct feeding’ tanpa SNS (for comfort & bonding).
menggunakan SNS bukan perkara yang mudah, tapi juga tidak terlalu sukar. kemahuan, kesabaran serta keazaman mestilah tinggi. practise makes perfect. amatlah baik jika suami dapat turut memahami dan membantu.

Kini aqeelah telah berusia 17 bulan, saya masih menggunakan SNS sepenuhnya setiap hari..di rumah, di luar, baring, duduk, apa saja yang aqeelah mahukan. aqeelah tidak sukakan botol susu atau puting tiruan..jadi tiada alasan bagi saya untuk tidak menggunakan SNS.
bagi ibu2 angkat diluar sana, yakinlah bahawa anda semua boleh menggunakan SNS bagi merasai pengalaman yang amat bermakna…bagi merasai ikatan dan sentuhan kasih sayang yang tulus ikhlas. be positive. you can do it!

salam,
Fiza, Shah Alam.



So, ini la rupanya MEDELA SNS tu..Bolehlah jika anda nak mencuba jika anda rasa anda memerlukannya..Kawan saya yang ada masalah dengan anaknya yang tak mau direct feeding pun ada gunakannya juga..

No comments:

Post a Comment