salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Monday, September 26, 2011

Vitamin E untuk kesuburan

Sumber: 
 
Kepada anda yang masih dalam proses untuk menghadapi kehamilan, mungkin anda boleh mencuba Vitamin E. Ini kerana vitamin E merupakan salah satu jenis vitamin yang layak dan tidak boleh anda lupakan.

Mengapa?
Vitamin E sudah lama dikenal sebagai salah satu antioksidan yang mampu mengawal radikal bebas yang merupakan penyebab kepada kerosakan dalam sistem tubuh. Ia penting supaya kesihatan badan dapat lebih terjaga dan fungsi kerjanya pun dapat lebih dioptimalkan. Ia sangat berguna untuk jaringan reproduksi terutamanya, yang berfungsi untuk menjaga kesihatan sperma kerana vitamin E terbukti mampu untuk melindungi membran sperma dari mengalami kerosakan akibat oksidasi. Di mana salah satu faktor yang perlu kita ketahui, rosaknya DNA sperma merupakan salah satu penyebab terjadinya ketidaksuburan.
Kekurangan vitamin E juga berpengaruh pada turunnya produksi enzim dan hormon-hormon kunci yang bertanggungjawab pada pembentukan sperma.

Pada beberapa kajian yang dijalankan telah ditemui bahawa adanya peningkatan kesuburan sebanyak 20% pada sejumlah kaum lelaki yang sebelumnya tergolong dalam kumpulan yang tidak subur setelah diterapi dengan vitamin E. Peratus peningkatan ini adalah lebih tinggi jika dibandingkan dengan terapi kesuburan sejenis yang sering dilakukan. 

Dengan kata lain, vitamin E mampu meningkatkan potensi sperma sebanyak 2-5 kali ganda dibanding mereka yang tidak mengamalkannya. Vitamin E juga memberikan kesan yang positif yang sama pada tahap kesuburan wanita.

Dos yang dicadangkankan adalah sebanyak 400 IU untuk dikonsum per hari. Ia boleh diambil bersama dengan vitamin C, namun penggunaannya perlu di bawah pengawasan doktor apabila anda mengalami salah satu dari masalah yang berikut:
  • anemia
  • hiper-tiroid
  • liver
  • hipertensi/ darah tinggi
  • tahap kepekatan darah tinggi
  • sedang mengambil aspirin
TIPS PENTING:Untuk lebih mengoptimalkan hasil yang dicapai, vitamin E perlulah diamalkan bersama dengan pasangan anda.

No comments:

Post a Comment