salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Wednesday, February 16, 2011

Jenis-jenis ubat

Salam,
Alhamdulillah, anak saya Malique dh sihat semenjak saya mengamalkan makan NUTRIFERON tu selama seminggu. Saya pun xtaula,adakah sebab pemakanan Nutriferon tu atau memang dh sampai masa dia nak sihat.huhu..tapi, saya ikhtiar je la..sebab bile dh makan ubat, dh x menjadi dah, so try cara lain. xkisahla kan..yg penting anak saya dah sihat.Pasni, saya nak maintain je la makan NUTRFIFERON tu..seminggu sekali ke, untuk maintainkan imune system, especially for my Malique..



Sebelum ni, dh try makan ubat.Macam-macam ubat, sampai kesian tgk dia makan ubat..Tapi, doktor xbagi antibiotik, sebab doktor x nak nnt bg antibiotik, body Malique dh x imune lg dgn sebarang sakit.So, at last tu yg kene buat nebulizer tu..Tapi, xpe la..jom kita tgk jenis2 ubat yang biasa kita jumpa ngan doktor bagi..

Voltaren - sejenis ubat yang biasanya diberikan pada anak yang ada/tiada simptom lelah/asma/semput/pernafasan berbunyi. Ia boleh membuka ruang pernafasan dan seterusnya membuatkan anak mudah bernafas.

Voltaren + Expectorant - Lebih kurang sama dengan Voltaren, cuma ia dicampurkan dengan sebatian 'expectorant' yang membantu mencairkan dan melancarkan lendir atau kahak yang menjadikan tekak gatal dan dada berkahak.

Namun begitu, ada sesetengah orang tidak bersetuju dengan pengambilan Voltaren kerana katanya membawa kesan sampingan kepada anak. Namun jika dos yang diambil adalah sesuai dengan pengawasan doktor, tidak salah untuk kita mencuba.

Zaditen - Ubat yang diberikan kepada anak yang disyaki menghidap lelah atau asma. Bagus untuk merawat batuk kahak yang teruk dengan segera. Tetapi, penggunaannya tidak perlu kerap jika anak sudah pulih kerana dikhuatiri akan berlaku 'dependent' pada ubat tersebut.

Phenergan - mampu melegakan hidung tersumbat dan selsema. Tetapi boleh menyebabkan rasa mengantuk.

Ini pula combination ubat yang melegakan batuk dan selsema.

Polaramine - sejenis syrup selsema yang sesuai untuk hingus yang jernih mengalir cair. Ia akan membuatkan anak mengantuk dan tidur.Tapi, xpe sebab ia boleh membantu anak merehatkan badan.

Actifed - Syrup yang sesuai untuk hingus yang kental, melekat-lekat dan berwarna seakan kuning kehijauan. Tidak membuatkan anak mengantuk.

Penggunaan antibiotik hanye perlu bagi anak yang kurang daya tahan sakit. Ia selaku booster akan meningkat imune system anak dan penggunaannya dengan betul diharapkan dapat memulihkan jangkitan dengan segera.

Apa pula ubat yang perlu ketika anak demam? Antaranya ialah:

Syrup Paracetamol dan Ibuprofen - berkesan menurunkan panas badan.

Namun begitu, pada ketika suhu badan anak terlampau panas, kita juga boleh menggunakan ubat demam yang dimasukkan ke dalam pungung.Ubat ini perlu disimpan untuk stok kecemasan di rumah.

Jadi, sudahkah anda mengenalpasti ubat yang anda gunakan untuk anak? Perlu diingat, pengambilan supplement adalah lebih baik untuk kita mencegah sebarang penyakit, sebelum memberikan anak anda ubat untuk merawat. Kenapa begitu? Bukankah mencegah adalah lebih baik daripada mengubat. Nanti saya akan sharekan di next entry.

Berminat untuk mendapat SHAKLEE untuk anak anda? Atau untuk anda juga? Hubungi saya di 019-3160078 dengan segera. Hadiah menarik menanti anda untuk FEBRUARI ini.

No comments:

Post a Comment