salam untuk rakan2 budiman,

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Seorang mukmin selepas kematiannya akan terus mendapat ganjaran daripada amal kebaikannya iaitu melalui ilmu yang dipelajari lalu diajarkan kepada orang lain dan terus disebarkannya. Anak-anak yang soleh yang ditinggalkan. Al-Quran yang diwariskan atau masjid-masjid yang dibinanya atau rumah-rumah musafir diperjalanan yang didirikannya atau anak-anak sungai yang dialirinya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika sihat dan hidupnya yang berterusan selepas kematiannya. (HR Ibnu Majah)

Terima kasih di atas sokongan kepada pihak kami yg masih mentah ini.

Selamat menjamu mata....


Tuesday, June 7, 2011

Salam pagi yang indah..

Alhamdulillah, sehingga hari ini saya masih bertuah diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk masih mampu menyusukan anak saya, Malique Fudhail..selama sehingga hari ini dah setahun 5 bulan..Terima Kasih Ya Allah..Atas berkat kesabaran dan kesungguhan diri saya sendiri, di tambah pula sokongan dari suami tercinta, saya masih bersemangat untuk meneruskan perjuangan saya ini. Semoga masih diberi kekuatan untuk terus menjayakan perjalanan penyusuan dan terus menggalakkan ibu-ibu lain supaya turut menyertai saya 'mendaulatkan' lagi susu ibu ini.

Memang bukan senang untuk sampai ke tahap ini, walaupun masih baru berbanding ibu-ibu lain yang mampu menyusukan anak sehingga umur lebih daripada 2 tahun. Dengan pelbagai masalah pada awalnya seperti production susu yang sedikit (itu masalah paling utama yang saya alami sebelum ini), alhamdulillah berkat kesabaran memerah susu siang dan malam di samping direct feeding, semuanya dapat di atasi.

Pelbagai cara saya ikhtiarkan untuk membantu journey saya berjaya, memakan pelbagai jenis 'milk booster', teknik mengurut, peningkatan berlaku sedikit demi sedikit. Walaupun saya bukanlah insan yang bertuah dikurniakan susu yang banyak, sebagai contoh sekali pam terus dapat dalam 7 - 8 oz..tapi sehingga hari ini production masih lagi maintain dan cukup untuk keperluan anak saya.

Ada yang bertanya, macam mana saya boleh maintainkan perkara ini..Saya memang tidak mengamalkan apa-apa petua, hanyalah dengan cara mengepam secara konsisten setiap 2-3 jam sekali (pada waktu pejabat),lepas pejabat saya akan buat 'direct feeding' utk sebelah cik B dan pada waktu yg sama mengepam utk cik B yang satu lagi. Selain itu, saya makan seperti biasa ikut jadual makan yang betul - makan pagi, tengahhari dan malam (mesti nasi sebab saya jenis tak boleh tak makan nasi), dan juga kerap minum air masak.

Saya akui, memang agak sibuk untuk menguruskan rumah, di samping tiga orang anak selepas waktu kerja, di tambah pula dengan penat bekerja yang masih tak hilang. So, apa yang saya buat untuk maintainkan tenaga, supaya tak penat. So, bermula dalam bulan Ogos 2010 saya telah mencuba SHAKLEE  bermula dengan breastfeeding set. Alhamdulillah, sangat membantu..Bukannya membantu production susu ye..tapi menolong menambah tenaga pada badan saya..Tak de lagi rasa penat yang melampau, rasa lesu bila bangun dari tidur..rasa sakit-sakit badan. Rasa seronok sangat atas perubahan yang saya alami.

Selepas sebulan, saya masih mencuba  untuk set yang kedua. Masih belum berani lagi nak beli full set, almaklumlah 'eko no-money'..so, masih lagi memberi kesan yang sama..so, semenjak tu, saya pun mula lah mencuba FULL SET (itu pun share ngan office mate)..dan sampailah sekarang saya masih tetap makan supplement nie..

So, apa yang ada dalam set nie..


VITALEA (MULTIVIT)~Lengkap dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi.Ada kajian mengatakan, kandungan zat besi dalam susu ibu akan berkurangan selepas 6 bulan pertama menyusu bayi, dan ibu juga digalakkan menambah ikan bilis (salah satu sumber zat besi) ke dalam makanan pertama si comel. Maka, pengambilan vita-lea iron fortified ini membantu si anak membesar dengan baik.

B-COMPLEX~Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu. Vitamin B juga dapatmelahirkan wajah ibu yang cantikberseri dan tidak kusam

VITAMIN C ~Antihistamine semulajadi, meningkatkan antibodi dalam susu ibu. Jika si ibu atau si anak demam, anda hanya perlu tingkatkan pengambilan vit-C ke 2 biji sehari. Mungkin tak perlukan ubat demam. Kadangkala, bila pumping ataupon di gigit oleh anak, puting akan mudah terluka, maka, luka akan cepat baik, selain dari kulit makin bersih, cerah & cantik.

ALFALFA~Mempunyai 1001 khasiat, dan antaranya sebagai penggalak susu. Dalam penyususan, alfalfa membantu memekatkan susu di mana ia akan menambahkan jumlah lemak di dalam susu ibu.  Selain itu, ibu akan jadi lebih lawas (bantu turunkan berat badan!), dan bantu buang angin dalam badan. Bayi anda akan kurang kolik (angin dalam badan).


Tq to cery

Sebenarnya, jika anda semua nak merasai apa yang saya alami, anda kena cuba sendiri apa yang saya makan ni..Kalau tak, anda semua memang tak tau macam mana rasanya perasaan saya  nie..huhuu..
Jadi, marilah mencuba set ni..Jika berminat, bolehla menghubungi saya Lieya di 019-3160078.

No comments:

Post a Comment